Učebné osnovy
02.06.2009 12:13
PERCEPTUÁLNO-MOTORICKÁ OBLASŤ
|
1. kontrolovať pri pohybe svalové napätie a dýchanie, JS 2. vnímať vlastnú telesnú schému – výšku, šírku, hmotnosť, silu, obratnosť, pohlavie ... 3. uvedomiť si a osvojiť rôzne polhy, postoje a pohyby vlastného tela, 4. ovládať pohyby ruky a prstov pri manipulácii s predmetmi a materiálmi, |
|
5. prejaviť v rôznych pohybových činnostiach vlastnú lateralitu, |
|
6. vedieť udržať rovnováhu, |
|
7. orientovať sa v priestore (vo vzťahu k vlastnej osobe), |
|
8. vykonávať pravidelne pohybové aktivity, 9. cielene ovládať pohyby vlastného tela, |
|
10. tešiť sa zo spontánnych a riadených pohybových aktivít, |
|
11. ovládať základné lokomočné pohyby, |
|
12. poznať názvy základných polôh, postojov a pohybov, |
|
13. napodobňovať pohyb v rôznych podmienkach (s náčiním, na náradí), |
|
14. pohybovať sa okolo osi vlastného tela (prevaly, obraty, kotúle), 15. rozvíjať priestorové vnímanie, |
|
16. manipulovať s rôznymi predmetmi, náčiním (rukami, nohami, kolenami, hlavou, zdvíhať, nosiť, podávať, gúľať, pohadzovať, 17. odrážať, kopať, driblovať, balansovať), 18. reálne odhadovať svoje schopnosti a postupne spoznávať svoje možnosti pri pohybových aktivitách, 19. poznať základné pravidlá niektorých športových hier a prispôsobiť sa im, 20. napodobniť činnosti jednotlivých členov domácnosti, |
|
21. dodržiavať zvolené pravidlá, spolupracovať, rešpektovať ostatných, |
|
22. zaujať adekvátne postoje k pohybu a športovým aktivitám. |
|
23. zachovať v pracovných a technických činnostiach návyky poriadku a čistoty (upratať po sebe, dávať si pozor na odev, atď.). |
|
24. zhotoviť výtvory z rozmanitého materiálu, vrátane odpadového, rôznymi technikami (strihať, lepiť, tvarovať materiál atď.), uplatňovať pri tom technickú tvorivosť, |
|
25. zhotoviť výtvory zo skladačiek a stavebníc z rôzneho materiálu postupne od väčších dielcov až po drobné dieliky podľa 26. vlastnej fantázie a podľa predlohy, |
|
27. zvládnuť na základe nápodoby a slovných inštrukcií dospelého na elementárnej úrovni prácu s počítačom – pracovať s detskými edukačnými programami, |
|
28. sedieť správne a dodržiavať sklon papiera pri kreslení na stole, 29. nacvičiť si správne držanie ceruzky, |
|
30. využívať koordináciu zraku a ruky, 31. vedieť graficky zaznamenať pohyb |
|
32. kresliť veľkými grafickými pohybmi, |
|
33. graficky znázorňovať motivovaný pohyb vychádzajúci z ramenného kĺbu (kývanie, mletie, hojdanie, navíjanie), zápästia (vertikálne línie, horizontálne línie, krivky, slučky) a pohybu dlane a prstov (horný a dolný oblúk, lomená línia, vlnovka, ležatá osmička, fiktívne písmo), 34. nakresliť uzatvorený kruh rôznej veľkosti, 35. spájať čiary do obrazcov – štvoruholník, trojuholník ..., 36. dodržiavať určité tempo pri kreslení čiar, kruhov ..., 37. pokúsiť sa graficky znázorniť trvanie zvukov, ich výšku a intenzitu, 38. kresliť čiary, kruhy, oblúky rovnakej veľkosti a sklonu v liniatúre, 39. vedomeme vynechávať medzery pri kreslení oblúkov, čiar, kruhov ..., 40. vedome spájať rôzne grafomotorické prvky a pokúsiť sa o „písanie“ v liniatúre, 41. vedieť rozlíšiť písané a tlačené texty, 42. zmyslami poznávať rôznosť predmetov a materiálov – sluchom rozlíšiť zvuky, ktoré vydávajú,hmatom ich povrch a tvar, zrakom rozlišovať detaily ... 43. vizuálne spoznávať písmena svojho mena, 44. poznať prvú hlásku/skabiku svojho mena |
|
45. dodržať pravidlá hudobno-pohybových hier, ĽU |
|
46. uplatniť spoluprácu v skupinovej hudobno-pohybovej alebo hudobno-dramatickej hre, |
|
47. zladiť pohybovú a hudobnú stránku v hudobno-pohybovej hre, |
|
48. zladiť pohybovú a hudobnú stránku v hudobno-pohybovej hre, |
|
49. pohybovať a nebáť sa v rôznom prostredí (sneh, ľad, voda), PR |
|
50. otužovať sa prostredníctvom vody, snehu, vetra, slnka, |
|
51. modifikovať pohyb v zmenených podmienkach alebo v problémových situáciách, |
|
52. pohybovať sa rôznymi spôsobmi medzi prírodnými alebo umelými prekážkami, |
|
53. využívať na pohyb rôzne pomôcky, |
|
54. zvládnuť na elementárnej úrovni špeciálne pohybové zručnosti a schopnosti, |
|
55. zvládnuť turistickú vychádzku do blízkeho prírodného okolia. |
|
56. prejaviť zručnosti a praktickú tvorivosť pri vytváraní produktov z prírodnín prostredníctvom využitia rôznych pracovných 57. a výtvarných techník. |
|
58. rytmizovať samostatne hrou na telo 2/4, 3/4 takt pri rôznych postojoch, chôdzi, behu, KU |
|
59. pohotovo reagovať na zmenu tempa hudobného sprievodu, |
|
60. vyjadriť náladu piesne a hudby prirodzeným kultivovaným pohybom, |
|
61. uplatňovať tanečné prvky (cvalové poskoky, poskočný krok, otočky, úklony), |
|
62. uplatňovať získané schopnosti v pohybovej improvizácii podľa hudby.
|
KOGNITÍVNA OBLASŤ
|
|
|
1. predstaviť sa menom i priezviskom, |
|
2. rozlíšiť a pomenovať členov rodiny, 3. vedieť rozprávať o činnostiach členov rodiny, |
|
4. zaujať postoj k členom rodin, vrátane novonarodeného člena rodiny, a vyjadriť ho prostredníctvom rôznych umeleckých výrazových prostriedkov, 5. poznať a opísať dom, v ktorom dieťa býva a jeho okolie, 6. vymenovať názvy jednotlivých miestností v byte a povedať ich účel, 7. opísať zariadenie jednotlivých miestností bytu a ich účel, 8. vymenovať niektoré predmety, ktoré sa používajú v domácnosti a vysvetliť ich funkciu, 9. porozprávať o činnostiach, ktoré dieťa doma najradšej robí a prečo, 10. napodobniť obľúbené činnosti jednotlivých členov domácnosti, 11. poznať cestu z domu do materskej školy a späť, opísať ju podľa orientačných bodov, |
|
12. orientovať sa v tesnej blízkosti domova a materskej školy, |
|
13. rozlíšiť dominanty svojho bydliska, 14. rozprávať o rôznych miestach v obci, |
|
15. zaujať postoj k svojmu domovu a vyjadriť ho prostredníctvom rôznych umeleckých výrazových prostriedkov. |
|
16. určiť na základe viaczmyslového vnímania časti tela a jednoduchým spôsobom opísať ich funkciu, |
|
17. vnímať a určiť viacerými zmyslami niektoré životne dôležité orgány (srdce, pľúca a príp. aj mozog), |
|
18. prejaviť pozitívne postoje k svojmu telu a vyjadriť ich prostredníctvom rôznych umeleckých výrazových prostriedkov, |
|
19. aplikovať poznatky o svojom tele pri zobrazovaní a vytváraní ľudskej postavy (s uplatnením rôznych výtvarných a pracovných techník). |
|
20. rozlíšiť a jednoduchým spôsobom intuitívne opísať stav zdravia a stav choroby, |
|
21. dodržať zásady ochrany zdravia (s pomocou dospelých) |
|
22. zaujať pozitívne postoje k svojmu zdraviu i k zdraviu iných a vyjadriť ich prostredníctvom rôznych umeleckých výrazových prostriedkov, |
|
23. privolať pomoc dospelého v krízových situáciách, v ktorých je ohrozené jeho zdravie, prípadne zdravie iných, |
|
24. uvedomiť si nebezpečenstvo kontaktu s neznámymi osobami (odmietnuť sladkosti od neznámych osôb, vnímať to ako nebezpečenstvo ohrozenia zdravia), |
|
25. poznať, rozlíšiť, triediť a vyberať si zdravé potraviny. |
|
26. zdôvodniť význam dodržiavania pravidiel cestnej premávky vzhľadom na bezpečnosť |
|
27. poznať základné dopravné značky, |
|
28. prechádzať bezpečne cez cestu pod vedením starších. |
|
29. poznať, slovne opísať a umelecky stvárniť rozmanité ľudské činnosti, ĽU |
|
30. poznať a v hrách napodobniť prácu rodičov, |
|
31. pochopiť význam práce na základe rozmanitých pracovných činností, |
|
32. riešiť interaktívne úlohy v detských edukačných programoch. |
|
33. priradiť, rozoznať a pomenovať farby na obklopujúcich reáliách, |
|
34. uplatňovať individuálne farebné videnie, |
|
35. uplatniť na základe vlastného pozorovania farebnú rozmanitosť vo výtvarných, pracovných i technických produktoch. |
|
36. poznať, rozlíšiť, priradiť a triediť dopravné prostriedky podľa miesta pohybu (zem, voda, vzduch). |
|
37. priradiť, triediť a usporiadať predmety podľa určitých kritérií (farba, tvar, veľkosť), |
|
38. určiť rovnaké alebo rozdielne množstvo prvkov v skupine, |
|
39. počítať minimálne od 1 do 10, 40. vedieť deliť celok na časti – polovice, štvrtiny, 41. učiť samerať čas niekoľkými spôsobmi, 42. vedieť porovnávať objem a hmotnosť, 43. učiťsa merať predmety a vzdialenosti rôznymi spôsobmi, |
|
44. vykonať jednoduché operácie v číselnom rade od 1 do 10 (v spojitosti s manipuláciou s predmetmi alebo hračkami), |
|
45. poznať, rozlíšiť, priradiť, triediť a určiť niektoré rovinné geometrické tvary, |
|
46. poznať, rozlíšiť, priradiť, triediť a určiť niektoré priestorové geometrické tvary, |
|
47. zostaviť z puzzle, rozstrihaných obrázkov, paličiek alebo geometrických tvarov obrazce a útvary podľa fantázie, predlohy a slovných inštrukcií. |
|
48. počúvať s porozumením, |
|
49. reagovať neslovne na otázky a pokyny, |
|
50. reagovať slovne na jednoduché otázky buď jednoslovnou, viacslovnou odpoveďou alebo jednoduchou frázou, 51. sústrediť sa na hovorený text, podľa potreby ho komentovať, 52. tvoriť vlastné príbehy, 53. zachytiť dôležité detaily rozprávania pomocou oťázok – kto, prečo, čo sa sa talo ... |
|
54. bezprostredne komunilovať s vrstovníkmi a dospelými, hovoriť plynule, jasne a zreteľne, 55. učiť sa viesť dialóg, 56. používať vo svojom rečovom prejave všetky slovné druhy 57. komunikovať jednoduchými vetnými konštrukciami v štátnom – slovenskom jazyku a v cudzom jazyku, |
|
58. používať spisovnú podobu štátneho – slovenského alebo cudzieho jazyka. |
|
59. rozlíšiť podľa typických znakov ročné obdobia, PR 60. pomenovať ročné obdobia a ich vplyv na svoje okolie, 61. experimentovať so snehom, ľadom a vodou, 62. snažiť sa odhaliť príčiny a následky jednotlivých prírodných javov,
|
|
63. určiť niektoré pozorovateľné spojitosti medzi rastlinnou a živočíšnou ríšou |
|
64. zdôvodniť význam prírodného prostredia na základe pozorovania a zážitkov z prírody. |
|
65. poznať, rozlíšiť a určiť na základe priameho alebo sprostredkovaného pozorovania niektoré domáce, lesné a exotické zvieratá, vtáky a voľne žijúce živočíchy, |
|
66. zdôvodniť úžitok niektorých domácich zvierat, |
|
67. zaujať pozitívne postoje k zvieracej ríši, |
|
68. poznať nebezpečenstvo vyplývajúce z dotýkania sa neznámych zvierat. |
|
69. poznať, opísať a rozlíšiť niektoré kvety, |
|
70. triediť ich podľa výskytu aj významu, |
|
71. uvedomiť si a vedieť zdôvodniť význam starostlivosti o rastliny, |
|
72. poznať, opísať a rozlíšiť stromy a kríky a zdôvodniť ich odlišnosť, |
|
73. vedieť, že huby sú jedlé a nejedlé. |
|
74. poznať, rozlíšiť zložky živej a neživej prírody, |
|
75. poznať, opísať, rozlíšiť prírodné javy ovplyvnené počasím |
|
76. vyjadriť rôznymi umeleckými výrazovými prostriedkami vlastné predstavy o zemi získané z rôznych médií, |
|
77. vyjadriť rôznymi umeleckými výrazovými prostriedkami predstavy o slnku získané pozorovaním, |
|
78. vyjadriť rôznymi umeleckými výrazovými prostriedkami predstavy o mesiaci a hviezdach získané pozorovaním. |
|
79. vnímať rôznorodosť hračiek a predmetov vo svojom okolí, KU |
|
80. vnímať a rozoznať, že hračky a predmety sú z rôzneho materiálu, ktorý má rôzny povrch, tvar, farbu, veľkosť, atď. |
|
81. orientovať sa v časových vzťahoch jedného dňa, týždňa a roka v spojení s konkrétnymi činnosťami a prostredníctvom rozlišovania podstatných znakov, |
|
82. rozlíšiť časové vzťahy – čo je teraz, dnes, čo bolo, včera, čo bude, zajtra. |
|
83. pomenovať miesto svojho bydliska, |
|
84. vymenovať niektoré názvy ďalších miest a obcí, |
|
85. vedieť, že naša vlasť je Slovenská republika |
|
86. vedieť, že hlavným mestom je Bratislava, |
|
87. poznať niektoré miestne a štátne symboly, |
|
88. zapojiť sa aktívne do prípravy osláv sviatkov a spoločenských udalostí vrátane udržiavania ľudových tradícií, |
|
89. vyjadriť rôznymi umeleckými výrazovými prostriedkami pocity, dojmy a zážitky z osláv sviatkov. |
|
90. overiť si z detských encyklopédií a iných médií, že svet je veľký a rozmanitý (pozostáva aj z oceánov, morí, riek, pohorí, lesov, pralesov, rozmanitej zvieracej ríše, atď.), |
|
91. vyjadriť rôznymi umeleckými výrazovými prostriedkami pocity, dojmy z pozorovania sveta, príp. zážitky z návštevy zahraničia, 92. učiť sa vyhľadávať informácie z kníh a časopisov, 93. správne držať knihu, listovať od začiatku ku koncu, 94. tvoriť vlastné knihy, 95. sledovať prstom text zľava doprava, 96. vedieť sa orientovať v poličkách s knihami, 97. poznať knihu podľa obalu – predvídať o čom kniha bude, 98. uvedomiť si význam čítania, písania a počítania pre získavanie a odovzdávanie informácii 99. rozlišovať niektoré písmená a číslice, 100. plánovať a organizovať si svoje činnosti, 101. postupovať podľa slovných inštrukcií |
SOCIÁLNO-EMOCIONÁLNA OBLASŤ
|
1. pozdraviť, poďakovať a požiadať o pomoc, JS |
|
|
|
|
|
|
|
2. komunikovať prijateľným spôsobom pozitívne a negatívne emócie a vyjadriť pocity, 3. spoznávať svoje vlastné pocity i pocity iných a ich prejavy, 4. učiť sa vyjadriť pomenovať svoje pocity pri rúznych činnostiach, 5. ovládať sociálne zručnosti – počkať a rozdeliť sa, komunikovať s inými, spolupracovať a pod. 6. vžiť sa do roly iných ľudí, prispôsobiť tomu svoj slovný prejav, 7. vyjadrovať svoje nápady a pocity vo vhodne formulovaných vetách, |
|
|
|
|
|
|
|
8. uvedomovať si a uplatňovať vlastnú jedinečnosť a vlastné nápady so zreteľom na jedinečnosť iných detí v skupine, |
|
|
|
|
|
|
|
9. obhajovať nenásilne vlastné stanovisko v prípade vzniku konfliktu, |
|
|
|
|
|
|
|
10. prejaviť sebareguláciu v hrách a iných aktivitách – konať s ohľadom na seba a druhých, |
|
|
|
|
|
|
|
11. rozhodovať sa pre určitú činnosť, |
|
|
|
|
|
|
|
12. hodnotiť svoje vlastné schopnosti v rôznych činnostiach. |
|
|
|
|
|
|
|
13. uplatňovať a rešpektovať návyky kultúrneho správania a spoločenských pravidiel |
|
|
|
|
|
|
|
14. nadviazať neverbálny a verbálny kontakt s inými deťmi a dospelými, |
|
|
|
|
|
|
|
15. vedieť predstaviť seba a svojho kamaráta 16. učiť sa konať samostatne, v prípade potreby požiadať o pomoc karáta alebo dospelého, 17. samostatne nadviazať kontakt s inými, 18. vytvárať schopnosť chápať, akceptovať a rešpektovať odlišnosť iných, spoznávať ich pocity a potreby, 19. poznať etniká vo svojom okolí, ich zvyky a tradície, 20. učiť sa spolupracovať, 21. hodnotiť svoje správanie a konanie, |
|
|
|
|
|
|
|
22. počúvať s porozumením, |
|
|
|
|
|
|
|
23. rozširovať si pasívnu a aktívnu slovnú zásobu, |
|
|
|
|
|
|
|
24. uplatniť aktívnu slovnú zásobu vzhľadom na obsahový kontext (zmysluplne rozprávať o svojich pocitoch, zážitkoch, dojmoch), |
|
|
|
|
|
|
|
25. vyslovovať správne a zreteľne všetky hlásky a hláskové skupiny, |
|
|
|
|
|
|
|
26. používať spisovnú podobu materinského jazyka, |
|
|
|
|
|
|
|
27. používať synonymá, antonymá a homonymá, vytvárať rýmy, |
|
|
|
|
|
|
|
28. uplatňovať schopnosť analyticko-syntetických hier a činností so slovami. |
|
|
|
|
|
|
|
29. rozlíšiť pozitívne i negatívne emócie druhých osôb, ĽU |
|
|
|
|
|
|
|
30. rozdeliť sa, obdarovať niekoho a pomôcť inému, |
|
|
|
|
|
|
|
31. nenásilne riešiť konflikt s iným dieťaťom/deťmi, dohodnúť sa na kompromise, |
|
|
|
|
|
|
|
32. vyjadriť elementárne hodnotiace postoje k správaniu iných. |
|
|
|
|
|
|
|
33. komunikovať otvorene bez bariér a predsudkov, |
|
|
|
|
|
|
|
34. prijať v rozhovore s inými deťmi názorovú odlišnosť, prijateľným spôsobom obhajovať svoje vlastné názory. |
|
|
|
|
|
|
|
35. hodnotiť a rozlíšiť pozitívne i negatívne charakterové vlastnosti ľudí na základe reálnych i fiktívnych situácií, |
|
|
|
|
|
|
|
36. zaujať pozitívne a empatické postoje k chorým, osobám so zdravotným postihnutím, starým ľuďom, multikultúrnej a socioekonomickej rozmanitosti ľudstva. |
||||||
|
37. citlivo vnímať krásu prírody, jej čaro a jedinečnosť, PR |
|
|
|
|
|
|
|
38. hodnotiť prírodné prostredie |
|
|
|
|
|
|
|
39. prejaviť vzťah a ochranárske postoje k prírodnému prostrediu a stvárniť ich prostredníctvom rôznych umeleckých výrazových prostriedkov, |
|
|
|
|
|
|
|
40. prakticky uplatniť návyky starostlivosti o prírodu (nezahadzovať odpadky, hrabať lístie, atď.), |
|
|
|
|
|
|
|
41. rozprávať pocity, zážitky, dojmy zo starostlivosti o prírodu a zobraziť ich. |
|
|
|
|
|
|
|
42. prejavovať radosť z hry, KU |
|
|
|
|
|
|
|
43. zapojiť sa do skupinovej hry a vedieť spolupracovať v skupinovej hre, |
|
|
|
|
|
|
|
44. chápať rôznorodosť hier, |
|
|
|
|
|
|
|
45. začať, rozvíjať a dokončiť hru, |
|
|
|
|
|
——— Späť |